Wednesday 3 October 2012

DIMANAKAH ANDA?


JIKA ANDA ADALAH SEORANG YANG TERGOLONG DARIPADA;
bekerja sendiri
profesional
makan gaji

Jadi, Anda harus memulakan transformasi demi merubah tahap kehidupan sedia-ada kepada yang lebih baik dan sempurna. Kita tidak seharusnya menutup hakikat diri bahawa kita sedang dibelenggu masalah kewangan serta apa yang lebih penting adalah jaminan di masa depan! Ini adalah berdasarkan fakta bahawa masyarakat kini hidup dalam kedhaifan dengan bebanan hutang dan masalah kewangan yang meruncing. Sila lihat gambaran di bawah;

Sebagai contoh seseorang yang memperolehi pendapatan bersih isi rumah sebanyak RM3000 sebulan;
Kos Sara Hidup;

Rumah kediaman          

500.00 

Ansuran Kenderaan @ 40k

500.00 

Perbelanjaan Petrol, Tol dsb

200.00

Kos Senggaraan Kenderaan & Insuran, Rtax dsb)

300.00 

Perbelanjaan peribadi    

300.00

Belanja isi rumah

600.00 

Bayaran bil hp, elek dsb

150.00

Persekolahan 2 anak     

200.00 

Riadah dan rekreasi

150.00 

Perbelanjaan lain (pakaian,yuran, sumbangan dsb)

100.00

Wang Simpanan

 -

Wang Kecemasan

 -

Peruntukan untuk orang tua

 -

Insuran nyawa  

 -

Jumlah:

3000.00



Berdasarkan jadual di atas kita dapat berkesimpulan bahawa mereka menjalani hidup seharian dengan bercatu sepanjang hari, malah sepanjang tahun! Pastinya tiada langsung jaminan masa depan dan hanya hidup beserta gaya luaran yang hebat dengan hakikat BAHAWA serba kekurangan dan kedhaifan!

Oleh itu, KITA adalah penentu masa depan kita dan keluarga. Hanya kita sahaja yang tahu tentang taraf kehidupan sebenar kita dan tiada jalan penyelasaian dengan hanya berdiam diri tanpa sebarang tindakan dibuat mulai sekarang.

Jika kita masih berterusan dengan bekerja makan gaji, menjalankan perniagaan yang tidak menguntungkan maka kita akan sentiasa berdepan dengan kesusahan. Jadi pada hari ini kita harus bertindak untuk memilih jalan keluar dari dakapan kemiskinan!

No comments:

Post a Comment